Hei,
Johtokunta kokousti jälleen keskiviikkona ja tällä kertaa ei käsitelty yhtä painavia asioita kuin viime kerralla. Kokouksessa tehtiin mm. esitykset rehtorille psykologian professuurin (työ- ja organisaatiopsykologia) ja historian professuurin (Suomen historia) tehtävien täyttämisestä, myönnettiin väittelylupia ja tehtiin esitys Taprin tutkija-tehtävien täyttämisestä. Tärkeimmät pointit ohessa:
1) Ilmoitusasiat
2) Tohtorikoulutuksen järjestäminen ja hyvät käytännöt
1)
- Opiskelijat voivat saada opintopisteitä ainejärjestö-, valiokunta-, edustajisto- ja hallopedikausista ensi syksystä lähtien. Pisteitä voi saada yhteensä 10.
- Opetus- ja kulttuuriministeriö on antanut palautetta Tampereen yliopistolle. Kritiikkiä yliopisto sai mm. heikosta tutkintototeumasta, eli tutkintoja ei synny tarpeeksi tavoitteellisessa ajassa ja kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden vähyydestä. OKM myös katsoo, että tutkimuksen puolella yliopisto ei ole mahdollisuuksiinsa nähden hyvin edustettuna kansainvälisten julkaisujen kärjessä. Palautteen voi lukea täältä: http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/yliopistokoulutus/hallinto_ohjaus_ja_rahoitus/yliopistojen_tulossopimukset/Palautteet_syksy_2011/TaY.pdf
2) Muutosstrategia vaikuttaa myös tohtorikoulutuksen järjestämiseen ja uudet tohtoritutkinto-ohjelmat aloittavat ensi syksynä. Tohtorikoulutus tapahtuu yliopiston tutkijakoulussa, joka muodostuu yksiköiden tohtoriohjelmista. Tutkijakoulun johtokuntana toimii yliopiston tiedeneuvosto ja sen puheenjohtajana toimii tutkimuksesta vastaava vararehtori, tällä hetkellä Pertti Haapala. Tiedeneuvosto on tänä syksynä valmistellut yksiköille ohjeistusta koulutuksen järjestämiseen otsikolla "Tampereen yliopiston tohtorikoulutus ja hyvät käytännöt" ja pyytänyt yksiköiden johtokunnilta kommentteja. YKYn johtokunta nosti paperista esiin tiivistettynä mm. seuraavaa:
-Suositukset ovat jossain määrin epäselviä määritellessään tutkijakoulun, tiedeneuvoston, tieteenalayksiköiden ja tohtoriohjelmien suhteita jatkokoulutuksen järjestämisessä. Tutkinto- ja johtosääntöä tulisi selkiyttää, ettei epäselvyyttä synny. Tällä hetkellä yksiköiden johtokunnilla on laaja toimivalta jatkokoulutuskysymyksissä ja yksikkö päättää tohtori-ohjelman sisällöstä, mutta esimerkiksi rehtori päättää tohtori-ohjelmista ja niiden tutkintovaatimuksista. Kun tutkintovaatimukset ovat osa sisältöä, syntyy määrittelyssä sisäinen ristiriita.
- Suositusten voimaantulo vuoden alusta on liian nopea, sillä yksiköille ja opiskelijoille ei jää aikaa luontevaan siirtymään. YKYn johtokunta ehdottaisi voimaatuloksi 1.8.2012.
- Ennen kuin yksiköt muuttavat säädöksiään esitysten mukaiseksi, on selvitettävä esitysten lainmukaisuus. Voimaansaattamisen tulee tapahtua hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti, kohtuullisessa siirtymäajassa ja esimerkiksi opiskelijoille on tiedotettava hyvissä ajoin väitöskirjojen arvosteluasteikon muuttumisesta.
- Opiskelijavalinta ja opintojen rahoittamispäätökset on tärkeä pitää erillään.
- Opiskelijavalinnassa on syytä varautua perusteiden selvään esittämiseen. Vaikka perusteet eivät ole julkisia, on yksittäisten opiskelijoiden saatava omaa valintaansa koskevat perustelut selkeästi tietoonsa.
- Opiskeluajan rajaaminen viiteen vuoteen on voimakas linjaus, kun nykyisten tutkijakoululaisten valmistumisen keskiarvo tulee pitkään (tai aina) olemaan yli viisi vuotta. Asiaan liittyen johtokunta oli kommentoinut jo edellisessä kokouksessaan, että on selvittävä, onko lainmukaista ryhtyä myöntämään tai muuttamaan jo annettuja jatko-opinto-oikeuksia määräaikaisiksi.
Muista seuraava KYKY-kokous 28.10 klo 16!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti